torsdag 30 augusti 2007

Höst med moppeljud

Hösten börjar närma sig, det märks när jag gick ut för att hämta vagnen nyss. Det har blivit kallt och tvestjärtarna rör sig långsamt och ligger i en hög i hörnet av porten.

Albin har blivit lättare och lättare att söva. Nu får han amma och sedan lägger vi honom i spjälsängen och där snurrar han några varv innan han somnar, oftast utan gnäll. Tyvärr har vi moppar som kör på kvällarna alldeles utanför sovrumsfönstret. Oftast går det bra och Albin vaknar inte men igår var det en ettrig moppe som körde fram och tillbaka, fram och tillbaka i evighet. Det lät ovanligt högt. Klockan var 11 på kvällen och alldeles för sent för det ljudet. Det verkade aldrig ta slut. Jag bestämde mig för att kolla ut genom fönstret och ser att det är en liten liten moppe med en liten liten person på. Plötsligt fick den lille motorstopp precis utanför vårt fönster och utan att tänka öppnar jag fönstret och ropar: HÖRDUDU sluta kör NU! Från moppen hör jag ett ynkligt - "okej" som får mig att förstå att den lille är ännu mindre än jag först trott. Jag tackar killen och stänger fönstret och berättar skrattande för Håkan att jag nog skrämt livet ur ngn tioåring nu. Fick faktiskt lite dåligt samvete men sov gott ändå. När jag skulle till att sova hörde jag ljudet av den lille i fjärran, störandes någon annans nattsömn.

Stora nyheter för dagen är att Albin har bajsat på potta, två gånger. Albin fattar inte varför hans föräldrar helt plötsligt går upp några oktav och låter sjukt glada för att han levererat samma sak fast på annat sätt. Han kollar faktiskt lite konstigt på oss. Vi har också lämnat kläder till myrorna och hittade samtidigt en fåtölj som vi tack vare inspiration från Anna bestämde oss för att köpa för att klä om. Hade jag inte sett vilka underverk man kan göra med stolar hemma hos Anna och Erik hade jag aldrig köpt den. 85 kronor kostade det oss och den kommer att bli skitsnygg (Tack Anna).

Nytt bidrag till miljön just nu är att sluta dricka vatten på flaska. Jag älskar Loka men har bestämt efter alla rapporter att sluta köpa vatten. Vad gör du för miljön? Har du bra tips?
Gonatt och kram

6 kommentarer:

Naranja sa...

Hej på er! Oj, man kommer ju nästan att sakna era tvestjärtar. det har varit spännande att följa deras äventyr hos er.
Ja, det blir kallare nu. Här regnar det. Tråkigt.
Spännande att Albin börjat med potta! Jag försöker tajma in Agatons "nummer två" så att det blir i plastblöjorna! Eftersom John vägrar befatta sig med tygblöjorna får han byta bajsblöjorna! Bra va?
Jag har också slutat köpa vatten. Helt sjukt ju egentligen att man köper det. Men vad gör man när man är på stan och blir törstig? Jag vill inte köpa läsk så då blir det ju att man köper vatten. Hos oss har vi ingen sopsortering men vi sorterar ändå papper, kartong, plast, metall och glas och lämnar iväg det. Ingen reklam har vi heller. Promenerar alltid in till stan istället för att ta bil eller buss. Det är vårt strå till stacken.

Naranja sa...

Glömde berömma dig för att du röt i åt moppedisten! Jäklar va bra. Här i vårt hus är det livat ibland på kvällarna. Vi har ju sån tunn ytterdörr så alla ljud hörs så väl i trappuppgången. Folk smäller i dörrarna och pratar högt. Man ska ju säga till men är alldeles för snäll och mesig. Ska bli som dig Annzo istället!

Anonym sa...

Bra att sluta köpa vatten! jag försöker göra det också! Jag försöker även gå tillbaka till affärer med saker som jag tycker håller alldeles för dåligt. Det är så dålig kvalitet på många saker och det görs bara för att hålla en kort period. Sedan räknas det med att man ska vara less på varan och bara slänga och köpa nytt.

Sen är det ju jättebra att skrika till mopedister, inte bara för nattsömnen, även för miljön. Förhoppningsvis slutar han att köra helt och förpestar inte luften med en massa avgaser! =)

Visst är det skönt med höst! Jag tycker att det känns underbart!

Coolt att Albin använder potta! Jag förstår att det blir livat därhemma!
Krama Albin från mig!
Kramar i massor!
Lotta

Johanna sa...

Hej
Nu har jag skapat min blogg, här är adressen http://koksprojektet.blogspot.com/

Välkomna att följa blåslagna tummar, avsågade fingertoppar, spik i foten osv....eller rättre sagt förhoppningsvis ett lyckosamt köksprojekt utan olyckor!

Kram Johanna

PS. Heja Annzo, småglin ska inte köra moped om de inte har åldern inne - ring polisen!

Ann-Sofie sa...

Naranja - du är en förebild vad gäller att tänka på miljön. Använder till och med tygblöjor (utom för nr. 2 ibland ;)SMART!).
Johanna - Äntligen får jag läsa om dig. Förta dig inte bara med köksprojektet.

Anonym sa...

Hej Fiffi med familj!
Vi har haft en underbar helg i Norrköping, igår var vi till Arkösund,ett vackert ställe vid havet och vädret var underbart, nästan så att man ville bada!
Vi var på loppis även idag för att köpa en pipmugg men tyvärr hade man bommat igen för dagen så ingen pipmugg. Vi saknar er och hoppas att vi ses igen snart. Puss och kram mor, Lotta och Christian