lördag 17 januari 2009

Mat här, skräp där

Hur förklarar man för en tvååring att när maten ligger i kastrullen är det mat, men tar du maten och lägger den i slasken så blir det skräp.

Albin hjälper till att laga mat. Rotfruktssoppa ska det bli. Jag hackar potatis, morot, palsternacka och annat gott och lägger i kastrullen. Albin plockar upp ur kastrullen och lägger i slasken, bland kaffesump, ett par använda sockerkaksformar och lite äggskal. Nej säger jag släng inte maten där, den ska vi ju ha i soppan. Sagt och gjort, Albin plockar ihärdigt upp alla saker i slasken och ska lägga dem i kastrullen. Nej säger jag då, det där är skräp. Samma sak som nyss var mat är nu skräp. Nu förstår jag ingenting säger blicken jag får från Albin. Jag försöker förklara men det låter ju egentligen inte riktigt klokt.

Puss

1 kommentar:

Jimmy sa...

Nä, busenkelt ju :-)

Lika enkelt som spagetti som hamnat på golvet inte ska tillbaka i grytan...det verkar inte ens vuxna fattat :-)

Tänkte direkt på de där bilderna från nyheterna.

Kram